torsdag 22. oktober 2009

Tonkabønner arrivert

Jeg begynte å tro at den hyggelige dama hos Køltzow import hadde glemt meg, men i dag kom en konvolutt med intet mindre enn 8 tonkabønner i posten. :-D

Dette medførte stor glede og oppstandelse, etterfulgt av en bitteliten smule skuffelse. Jeg har nemlig vært veldig spent på å lukte på disse vidunderbønnene, og så viser det seg at de lukter akkurat som "vanilje-gresset" jeg har luktet på i botanisk hage. Absolutt en god lukt, men altså ingenting nytt. Konklusjonen er at det er kumarin som gir duften både til gresset og tonkabønnene, og den lukter så kraftig at eventuelle andre duftstoffer drukner fullstendig. (Det luktet sterkt selv gjennom dobbel konvolutt.)

Gresset (Hierochloe odorata)  heter visst egentlig marigras på norsk og skal vokse vilt i det meste av landet: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/hiero_odo.htm

4 kommentarer:

orchis sa...

Aldri hørt om tonkabønner, så jeg googla. Interessant! Du har kanskje lest flg. link allerede?
http://www.magiensunivers.dk/herbalhints_dk/monosdk/tonka.asp

Anonym sa...

Skummelt det her - man får brått behov for å lære seg "grunnluktene". :D

Kirsitns bakgårdshage sa...

smg - du skal nok få lukte på tonkabønnene også hvis du kommer innom i november. :-)

orchis - linken så kjent ut, så jeg har antagelig vært innom den i min jakt etter info om bønnene.

Britt Åse sa...

Behov for å lære grunnlukter, ja!!

Har dere sett grunnlukt-settene man kan få hos Osmoz, eller? Jeg har veldig lyst på, men de er så dyre.

http://www.osmoz.com/Smell