lørdag 17. oktober 2009

Frosne, grønne tomater...

Årets tomatforsøk ble ingen stor suksess... Sådde to ulike sorter cherrytomater - 'Tiny Tim' og 'Black cherry'. Tiny Tim ble en kompakt plante som fungerte greit i potte, mens Black Cherry ble lang og hengslete. En og annen tomat ble både moden og fin, men mesteparten av avlinga havnet innenfor en av følgende kategorier:

-Moden, men sprukken. 

-Moden, men sprukken og muggen.

-Moden, men sprukken og deretter oppspist av snegler.

-Umoden og sprukken.

-Umoden og frossen.

Sistnevnte kategori utgjør drøyt 1.5 kilo som ligger i kjøleskapet og venter på at jeg skal bestemme meg for om jeg gidder å prøve å lage tomatchutney av dem. Tenker jeg nøyer meg med å så halvparten så mange tomater til neste år...

6 kommentarer:

Sigrid sa...

Du er nesten like god som meg på tomatdyrking :-D

Kirsitns bakgårdshage sa...

Hehe, det hadde antagelig hjulpet hvis jeg hadde hatt tilgang til drivhus eller mer stabilt sommervær...

orchis sa...

Blir sikkert god chutney likevel! Jeg var sent ute med mine tomater i år - simpelthen fordi jeg er en katastrofe på grønnsakdyrking! Falt likevel for 4 småplanter på et marked i juli. Trass grufullt ettersyn, bærer de noen fine plommeformede godbiter. Resten sprekker og blir snacks for snegler. Men neste år...? - er et nytt år - helt uten løfter om forbedringspotensiale! :)
God helg!

Snuffeldyret sa...

Vel, vel, om det er til trøst er jeg ikke det spor bedre. Jeg hadde fem forskjellige i år, alle forble grønne, så nå ligger de å ettermodner inne i kjøkkenvinduet. Så de tomatene som ble modne i år er innemodnet..
Men nå som jeg har fått drivhus regner jeg med at avlingen blir gigantisk til neste sommer :-)

Anonym sa...

Vel - den sommeren her er ikke akkurat den som var mest egnet til "tomater uten drivhus"-forsøk da.

Berit sa...

Greit å kunne døyve kjøkkenghagesamvittigheten på det området, i alle fall! Har to mislykka tomatsesonger bak meg. Men skam få den som gir seg!