onsdag 26. august 2009

Nye musikkfavoritter søkes!

Tidligere var jeg flink til å følge med på hva som kom av ny musikk, men de siste ti årene har jeg vært sørgelig sløv på musikkoppdagelsesfronten. Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage ei liste med eksempler på artister/sanger som jeg liker i håp om å få tips om andre artister/komponister som jeg ennå ikke vet at jeg liker. :-)

Lista ble ganske lang til tross for hardhendt beskjæring, men de som bare hører på en type musikk kan jo hoppe til riktig kategori. Og den som klarer å finne en fellesnevner for hele lista fortjener en premie...

Rock-ish:

David Bowie - The heart's filthy lesson

Skunk Anansie - Brazen (weep)

Skunk Anansie - Twisted 

Rage against the machine - Killing in the name

Apocalyptica - Enter Sandman

Kaizers Orchestra - Maestro 

Nick Cave - Do you love me

The Walkabouts - Sundowner

Pop-ish:

Bel Canto - Freelunch in the jungle

Jenny Wilson - The Wooden Chair

Tarkan - Kuzu kuzu

Tori Amos - Raspberry swirl (liveversjon - ikke den fineste versjonen av sangen, men fremførelsen er det ingenting å si på :-) Plateversjonen av sangen finnes her, men med en heller slitsom fan-video til... )

Björk - Play dead

Leonard Cohen - Waiting For The Miracle

Pink - Cuz I can

P.J. Harvey - The dancer

Eurythmics - Sweet Dreams

Suzanne Vega - Blood Makes Noise

Dance/trip hop/electronica:

Leftfield - Afro left

Tricky - Aftermath

Portishead - Glory box

Massive Attack - Safe From Harm

Massive Attack - Spying Glass

Prodigy - Out of space

Folkemusikk-inspirert av ymse slag:

Valkyrien allstars - Å gjev du batt meg

Goran Bregovic - Maki maki

Mahala Rai Banda - Mahalageasca

Mari Boine - Gilvve Gollat

Buena Vista Social Club - Chan Chan

Natacha Atlas - Marifnaash

Loreena McKennitt - Marco Polo

Les Negresses Vertes - Sous le soleil de bodega

Hedningarna - Tuuli

Ramirez -Misa Criolla - Gloria 

Country: (eller det nærmeste jeg kommer til å like country...)

k.d. lang & The Reclines - Big Boned Gal

k.d. lang - Don't be a lemming polka 

Visesang:

Kari Bremnes - En elsker i Berlin 

Cornelis Vreeswijk - Balladen om Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind

Evert Taube - Fritiof i Arkadien og flere andre, men finner ingen brukbar versjon på nettet.

Jean Leloup - Décadence

Lillebjørn Nilsen - Fin Frokost

Jazz, blues og desslike:

Louis Armstrong - When the Saints Go Marching In

Louis Armstrong - It Don't Mean A Thing (If It Ain't Got That Swing)

Nina Simone - Feeling good

Nina Simone - Love me or leave me

k.d. lang & Take 6 - Ridin' The Rails

kd lang - So in love

Klassisk: 

Mozart - Requiem - Dies irae 

Mozart - Requiem - Kyrie

Orff - Carmina burana - O fortuna

Purcell - Sound the trumpet

Zbigniew Preisner - Van den Budenmayer Concerto In E Minor (fra filmen La double vie de Véronique)

13 kommentarer:

Berit sa...

Prøv Susana Baca - afroperuviansk folkemusikkinspirert jazz (eller omvendt) med sår, sensuell klang i stemmen.
En av mine absolutte yndlinger for tida, og så allsidig smak du har tror jeg kanskje du vil like henne.

RandiF sa...

Kan anbefale Anthony & The Johnsons.

Snuffeldyret sa...

Jeg foreslår noen av mine favoritter for tiden;
Ebba Grønn
Motorpshycho (tidlige verker)
Bruce Springsteen
Little Steven
Charles Marie Widor
BC
The ponystar project

Elisa sa...

Jøss, dette kunne ha vore skrive av meg! Kjenner meg igjen i nesten alle du nevner. Eg har heller ikkje så god greie på musikk av nyare dato og det eg anbefaler er nok frå nokre år tilbake, men kanskje noko av det er nytt for deg?
Johnny Dowd: God created woman
Souad Massi: Deb
Tarnation/Paula Frazer: Halfway to madness
Henryk Gorecki: Symphoni no. 3

Var på ein fantastisk Goran Bregovickonsert her i Bergen for nokre år sidan der halvparten av publikum hamna dansande på scenen tilslutt, og den andre halvparten sto og hoppa i salen...

Villrose sa...

Begynner å bli gammal??

Mangler:
Sinéad O'Connor: "Nothing Compares 2 U"
Joan Armatrading:"Love And Affection", "Willow"
Janis Joplin: "Me and Bobby McGee", "Summertime"

Av norske: Gåte!

Fellesnevner: Bra musikk! (fnis)

Kirsitns bakgårdshage sa...

Gammel? Høh! :-p
Jeg tror kanskje fellesnevneren er at ingen av sangene tilhører sjangeren danseband, death metal eller rap. Når det gjelder Sinead O'Connor, så foretrekker jeg de tidligere sangene hennes. Hørte mye på denne ei stund:

http://www.amazon.com/Lion-Cobra-Sinéad-OConnor/dp/B000003JAW

Janis Joplin har jeg også sansen for, men hun fikk ikke plass på lista denne gangen.

Skal høre på resten av forslagene når jeg kommer hjem fra jobb. :-)

solfrid sa...

Ikke noe særlig til forslag, bare takker for påminnelsen om Tarkan. Digg musikk, Migrapolis in mind..

Jeg hadde alt for 17-18 år tilbake. Kunne alt, fulgte med. Nå er det helt stopp, laster ned masse, men gubben på 54 er mye mer oppdatert enn meg. Såå mye bra det finnes. Jeg er litt i Steve Harley and The Cockney Rebels om dagen. Pluss Manfred Man.

hildeG sa...

Hei villrose: Vi har nok noe til felles. Jeg spilte Joan og Janis hele studietida... og liker dem fortsatt. Tips til kirsitn: fulgte du med på julekalenderen min? Det er ikke BARE julemusikk der.

Kirsitns bakgårdshage sa...

Da har jeg hørt litt på Susana Baca og Anthony & The Johnsons. Frk. Baca hadde en behagelig stemme, men sangene jeg fant var litt i roligste laget for meg. Anthony hadde en underlig stemme. Kunne ikke helt bestemme meg for om jeg likte den eller ei. Men denne fremførelsen av I will survive var absolutt fascinerende. Første gang jeg har hørt den i "kveldens siste dans"-tempo.
http://www.youtube.com/watch?v=YiAriM5xq9Y&feature=related

Anonym sa...

Prøv
Dead can Dance
Jethro Tull (variert folkrock/symfonisk rock - prøv litt fra ulike tider før du bestemmer deg - anbefaler deg spesielt Hunt By Numbers fra dot com-albumet. Hovedpersonen er katteelsker)
Sisters of Mercy - spesielt med Ofra Hasa
Gåte (folkrock)
Nordman (svensk folkrock)

Kirsitns bakgårdshage sa...

Dead can dance har jeg sansen for, men de fikk ikke plass på lista... De øvrige skal jeg sjekke ut.

Silja sa...

Interessant liste, mye likt her :-)
Jeg finner ofte frem CDene til Lenny Kravitz, og Jack Johnson - med plata "In Between Dreams". Bra musikk og flotte tekster.

Silja sa...

Fant en link med smakebiter. Hør Good people, den har en knalltekst ;-)
http://www.jackjohnsonmusic.com/music/detail/inbetweendreams