tirsdag 11. januar 2011

Orkideblomstring

Kjapp dokumentasjon av vinterens orkideblomstring så langt:

Oncidium 'White Twinkle' begynte blomstringa i starten av desember og synger nå på aller siste verset. Den mørkrosa dendrobium phalaenopsis-hybriden begynte blomstringa på omtrent samme tida og er still going strong. Et par Phalaenopsiser er også godt i gang med knopp-produksjon.

Den mørkerøde Cattleya-hybriden hadde akkurat begynt å åpne knoppene da jeg kom hjem fra juleferie og har siden duftet deilig i kjøkkenvinduet. Epidendrum veroscriptum er ny av året. Den har ganske små blomster (ca 2 cm), men ble innkjøpt fordi den skulle dufte godt. Foreløpig kan jeg ikke kjenne noen som helst duft, men det kan hende at den trenger noen dager på å sette i gang. La merke til at Oncidium 'Twinkle' heller ikke hadde noen duft den første tida (men desto mer etterpå).

8 kommentarer:

krepsemor sa...

Flotte orkidèer! Jeg liker også spesielt godt de duftende =) Fint å ha noe som blomstrer inne på denne tiden!

orchis sa...

Nydelige! Twinkle blomstrer her også. Hurra! - og takk til deg for den.

Kirsitns bakgårdshage sa...

Så bra at Oncidium har oppført seg veloppdragent hos deg også, orchis. :-)

potentilla sa...

Må innrømme at de er fine :)

Kirsitns bakgårdshage sa...

Potentilla: De er i tillegg fullstendig reinsdyrsikre når de står inne i vinduskarmen. ;-)

Britt Åse sa...

Så fine! Fargen på den øverste, og duften og søtheten på den nederste :D Sukk!

Min "gammeldendrobium" med rosalilla blomster er i gang med opptil flere nye blomsterknopputløpere igjen, og et par av phalaenopsis-ene kommer med blomsterstilker også, så det står til liv.
Hvor har du fått fatt i den med de små blomstene?

Kirsitns bakgårdshage sa...

Den småblomstrete bestilte jeg på fjorårets import i orkideforeninga, nærmere bestemt fra Floralia i Brasil. Hvis du har lyst å prøve deg på litt mer uvanlige orkideer enn Phalaenopsis, så er importene i orkideforeninga et bra sted å begynne.

Villblomsten sa...

Flote blomster :-)
Jeg har desverre ikke "grønne" fingre , her hos meg "dør" alle blomster ..
( utenom noen sukkulenter da :-)

Ha en fin dag :-)