lørdag 23. oktober 2010

Ferdig for i år

Høstens første frostnatt kom for et par dager siden, så i dag bar det inn med georginene. De begynner å bli gresselig store, så jeg er glad for at jeg bare har to stykker å grave opp. I tillegg planta jeg noen hundre Scilla og fire Crocus som mora mi var så vennlig å ta med fra hagen i Tromsø. Det ble høstens første og antagelig siste løkplanting siden jeg er lei av å lete etter plass i bedene...

Inne er det kun Miltonia clowesii, Brassocattleya binosa 'Wabash valley' og den rosa Masdevallia'en som blomstrer, men Oncidium 'Twinkle' har begynt å lage knopper, så det lover godt for velduftende blomstring også denne vinteren. :-)

4 kommentarer:

orchis sa...

Forstår det slik at BC 'Wabash Valley' har rota seg..? Godt nytt! Tok en stikling selv, og den vokser bra på en korkbarkbit - atter et forsøk på montering av orkideer, noe jeg ikke våger påstå at jeg mestrer. De jeg fikk av deg ser vokser bra. Takker igjen! Fortsatt god helg.

Kirsitns bakgårdshage sa...

Den har ikke kjempemye røtter foreløpig, men blomstrer likevel på det nyeste skuddet, så det er jo ganske veloppdragent! Derimot kan jeg ikke kjenne noen duft fra blomsten - kanskje jeg har det for kaldt i stua til at den gidder å prøve å tiltrekke seg insekter?

God helg til deg også! :-)

orchis sa...

Blomst allerede!? Du verden! Gratulerer! Tror ikke den dufter, men nå har jeg ikke stukket nesa helt inni den heller. Brassia derimot, dufter veldig godt. Håper den også har klart seg..?

Kirsitns bakgårdshage sa...

Brassiaen vokser bra og har fått flere nye røtter, så den ser ikke ut til å ha noen som helst problemer med omstilling til norsk klima. Irisen jeg fikk er også i god stand, men det gjenstår jo fortsatt å se hvordan den liker norsk vinter...