torsdag 29. april 2010

Gjødsling og beskjæring

Da var gjødslinga unnagjort for i vår. Regnet var riktignok ikke kraftig nok til å løse opp all gjødselen, men det ordner seg vel etter hvert. I tillegg har jeg begynt på operasjon beskjæring. I første omgang bjørnebærbuska og sommerfuglbuskene som alle sammen har frosset kraftig tilbake for første gang noensinne. Bjørnebærbuska har tilsynelatende bare et par levende skudd igjen av et tidligere gigantisk buskas. Av sommerfuglbuskene virker den ene fullstendig død, mens den andre forhåpentligvis vil skyte fra rota. 

Andre planter som også ser ut til å ha strøket med i vinter (minimumstemp -16, mot tidligere -12):

Oppstammet vårgyvel - greit nok, da får jeg plass til noe annet der...

Rhamnus frangula 'Asplenifolia' - håper fortsatt at det er liv i rota, men det spørs vel

Chamaerops humilis var. cerifera - tinte frem fin og grønn, men nå er den brun... :-(

Fikentreet ser foreløpig også dødt ut, men det spirte ganske sent i fjor, så jeg gir i hvert fall ikke opp håpet før et stykke uti mai. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gyvel er en av de få plantene som jeg virkelig ikke skjønner "hva det er med". Jeg liker rett og slett ikke formen. Kanskje den kan funke oppstammet, men ... Jaja. Godt vi er forskjellige, sier jeg bare.

Hva skal du plante i stedet da?

Kirsitns bakgårdshage sa...

Den var oppstammet. ;-)

Og poenget med gyvel er at den har nydelige tofargete erteblomster og yndig bladverk.

Foreløpig uvisst hva jeg skal plante der, men har sendt ei lita bestilling til jensen, så får vi se hva det blir til...

Anonym sa...

"Og poenget med gyvel er at den har nydelige tofargete erteblomster og yndig bladverk. "

Jeg hører hva du sier men du overbeviser ikke meg. ;) Jeg ser bare en strihåret busk. :D