lørdag 10. april 2010

Hagemesse og trepeoner

Da har jeg vært på hagemessa og stått på stand for hagegal. Det er bare å konstatere at vi fortsatt troner på toppen av lista over mest variert planteutvalg. Hadde som vanlig et bittelite håp om å finne noe spennende å kjøpe hos de andre utstillerne, men de eneste plantene som ble med meg hjem var fra hagegalstanden. -I tillegg til to kinesiske trepeoner som Racemosa var så vennlig å frakte med seg fra importgeneral MonaHN. Ikke verst å betale under 300 kr til sammen for store, flotte planter av Paeonia rockii 'Purple-speckle white' (Zi Ban Bai / 中川紫斑白) og 'Print With Dark Color' (Nong Mo Zhong Cai / 浓墨重彩). Nå må jeg bare ut å flytte et par busker sånn at jeg får plass til å plante dem... 

På plussida, så fikk jeg med meg gratis pakke med både Provado plus og Calypso fra standen til Bayer etter å ha klagd min nød over mangelen på systemiske midler mot spinnmidd. Disse midlene skal visstnok ta knekken på krekene, så nå skal det testes på fikenplanten, Aristolochia macroura og Arum dioscoridis som alle er spinnmiddmagneter og for store til å kunne vaskes under springen. 

Etter messa gjorde jeg en innsats med raking av bedene, så nå er det bare ett bed igjen å rydde. Den lange vinteren har medført at alt er litt på etterskudd, men nå blomstrer Crocus, Scilla (såvidt), Eranthis, Iris 'Katherine Hodgkin', snøklokker og juleroser.  Deilig med vår!!! :-D 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... provado plus og calypso? Kommer du med effektivitetsrapport også?
Jeg har brukt probado pin på stueplantene, men det er bare delvis effektivt.

Jeg tror jeg "forlanger" varsling og invitasjon når de peonene dine blomstrer...

Forøvrig veldig bra at de andre utstillerne får et hint om at det går an å komme med noen godbiter også.

Vivishagerom sa...

Det var masse fint på standen til Hagegal. Jeg besøkte dere i går (lørdag) og fikk med meg noen potter hjem. Godt jobba, jenter.
Ønsker deg en fin uke.

Kirsitns bakgårdshage sa...

Vivi: Takker! :-)

smg: Jeg skal nok si ifra både høyt og tydelig så snart jeg ser noe som i det hele tatt minner om blomsterknopper. :-D

Har ikke de helt store forhåpningene om at det vil skje allerede i år, men man vet jo aldri. Den største er ca 40 cm høy med ca lillefingertykk stilk/stamme, men jeg vet ikke hvor store de må være for å ville blomstre.

Kirsitns bakgårdshage sa...

Og jeg lover å teste insektmidlene så vitenskapelig som mulig. Får prøve å behandle noen av plantene med det ene midlet og noen med det andre og se hvilken (om noen) av dem som ender opp med færrest udyr til slutt.

Anonym sa...

Du har allerede "narret" meg til å kjøpe provado plus... ;)
Nå skal spinnemidden på husplantene "få".

Kirsitns bakgårdshage sa...

Hehe, vel, du får skylde på deg selv hvis det viser seg å ikke funke - jeg puster fortsatt ut etter hagemessa og har dermed ikke rukket å komme i gang med forsøket. Men jeg håper virkelig at det funker, for Aristolochia macroura vil jeg gjerne se i blomst, og det skjer neppe så lenge den blir oppspist av de dumme, små krekene.