fredag 25. september 2009

Mens vi venter på en løk eller tusen...

Importløkene skal visst være rett rundt hjørnet, men enn så lenge skjer det null, niks og ingenting på hagefronten. Sparer kreftene til jeg skal finne plass til 650+ løk i allerede stappfulle bed... Heldigvis en god del crocus som kan gå i plenen, men plassmangel blir det nok uansett.

I mangel av hageaktivitet sitter jeg i stedet og sniffer på håndleddene mine. Gikk innom et parfymeri på vei hjem fra jobb, og testet da ut Paco Rabanne 1 Million og Marc Jacobs Daisy. Sistnevnte luktet friskt og godt, typisk sommerlig, men det er førstnevnte som gjorde størst inntrykk. Ifølge det jeg finner på nettet skal duftnotene være "sparkling grapefruit, red orange, mint, rose, cinnamon, spices, blond leather, blond wood, patchouli and amber", men jeg klarer ikke å kjenne igjen en eneste én av dem. Hovedinntrykket er søtt, fruktig og krydret, men det er også et eller annet skarpt som holder seg hårfint innenfor grensa for hva jeg liker. I tillegg minner den intenst om et eller annet som jeg har luktet før, men jeg klarer irriterende nok ikke å finne ut hva det er. Sambo mener at det kan være en av CK-parfymene, men jeg har luktet på alt vi har i skapet uten å finne noe som ligner. Ellers var det litt fascinerende at intet mindre enn tre av de ansatte på parfymeriet følte behov for å opplyse meg om at parfymen jeg testet/kikket på var en herreparfyme. Det er selvfølgelig mulig at herreparfymer generelt lukter mindre godt på kvinner enn på menn, men jeg tviler egentlig på det... Det er i alle fall nok av dameparfymer som bare lukter grusomt søtt på meg. 

(Hadde forresten en liten testrunde på parfymeriet på Gardermoen og Værnes også denne uka. På vei til Trondheim testet jeg ut L'eau D'Issey som fortsatt lukter bedre i flaska enn på meg, og en som jeg ikke husker navnet på, men som har nærmest vaseformet, turkis flaske og lukter friskt og godt, men ikke veldig spennende. På returen testet jeg Chanel no 5 som jeg trodde at jeg aldri hadde luktet på, men jeg fikk øyeblikkelig kraftige flashback til 80-tallet og mistenker dermed at mora mi må ha brukt den på den tida. Ingen ubehagelig parfyme, men definitivt ikke meg. Det jeg sprayet på det andre håndleddet har jeg glemt både navn og lukt på, så det kan ikke ha vært særlig minneverdig.)

Tillegg: Luktet også på DKNY Be Delicious på flyplassen fordi den skulle ha et innslag av agurk. Absolutt frisk og behagelig, men jeg leter fortsatt etter den perfekte agurkduften...

7 kommentarer:

Miamaria sa...

Åh, jeg håper virkelig de er rett rundt hjørnet, hvis det er Dix-løkene du snakker om. Jeg klarer ikke å kjøpe en løk før jeg har fått dem i jorda!

Kirsitns bakgårdshage sa...

Det er dem jeg snakker om, ja. Ifølge Sigrid var siste info at de skulle sendes til Norge denne uka, så da kan vi jo håpe på at de slipper kjapt gjennom post og toll og kan videresendes i løpet av neste ute. Jeg gir dog ingen garantier for at mine annenhånds opplysninger er korrekte...

Britt Åse sa...

Det skarpe i Paco rabanne kan typisk feks være grapefrukt og/eller patcouli. Begge kan være noget tricky.
Ellers synes jeg det er knakende moro å lese om "duftreisen" din :-)

Kirsitns bakgårdshage sa...

Hvis det er grapefrukt, så må den lukte veldig annerledes på hud enn i munnen, for jeg har ingenting imot lukten/smaken av grapefrukt - er tvert imot ganske gretten over at grape soda har forsvunnet fra brusmarkedet.

Patchouli vet jeg egentlig ikke hvordan lukter, så det kan godt være den. Jeg får litt "mannlig feromon"-fornemmelse av den skarpe noten. Minner på en måte litt om androstenon, bortsett fra at androstenon lukter ekkelt og kvalmende, mens denne bare er litt underlig og skarp.

Alt godt sa...

Ein på kontoret brukar 1 million, og på han luktar den berre fantastisk godt. Eg har ikkje prøvd den på meg, men han har den ståande der, så kanskje eg skal spørje om å få spraye litt på meg? ;-)

Kirsitns bakgårdshage sa...

Det synes jeg absolutt du burde gjøre, så kan du i samme slengen fortelle meg hva den minner om og hva den skarpe tonen er for noe! :-D

Kirsitns bakgårdshage sa...

Yess, jeg kom endelig på hva den minner om. CK Obsession Night for Men. CK mangler den skarpe noten, har mer sitrus i starten og er søtere på slutten (mer rose?), men det er definitivt en likhet ute og går.