mandag 21. februar 2011

Orkideer nok en gang

Litt mer eye candy fra den siste månedens blomstring. :-)

Først en Phalaenopsis-hybrid som dessverre ikke dufter, men som er veldig blomstringsvillig. Forrige gang holdt den det gående i 7 måneder i strekk.

Så en Paphiopedilum delenatii. Den er jeg litt stolt over siden det er første gang jeg har klart å få en Paph. i blomst. Den skal egentlig lukte en blanding av sitron og rose, men jeg har det antagelig for kaldt inne til at den gidder å bruke energi på å dufte...

Deretter en Dendrobium phalaenopsis-hybrid som ikke er spesielt spennende, men den får likevel være med fordi fargen er så fin.

Og så en Dendrobium nobile-hybrid. Den dufter søtt og deilig og er dermed en fryd både for øyet og nesen.

Og til slutt nok en Phalaenopsis-hybrid. Den er ikke like blomstringsvillig som den øverste, men til gjengjeld har den en svak, men god duft, så det trekker opp. Dessuten liker jeg blomster med leopardmønster... :-D

6 kommentarer:

Snuffeldyret sa...

Det må jeg si. Her var det mye eye candy ja!

Og takk for duftforslag, skal utprøves neste gang jeg inntar et parfymeri!

Anonym sa...

Nydelig! Det er gøy å få til orkideer og jeg er iallfall like stolt hver gang det funker.

Utsikt mot Lurfjellet sa...

En av mine Phalaenopsis prøver seg nå med et par blomsterknopper. De har ikke vært særlig blomstervillige her hos meg, men det forekommer. :)

orchis sa...

Ahhhhhhhh, så mye pent!

potentilla sa...

Vakkertvakkert. Hvem bor i det buret i bakgrunnen på bilde 1?

Kirsitns bakgårdshage sa...

Buret i bakgrunnen inneholder en Stanhopea, dvs. en orkide som sender blomsterstenglene sine nedover i stedet for oppover. Ingen skumle dyr, dessverre! ;-)