onsdag 17. mars 2010

Frø over bord!

I morges fikk jeg den endelige bekreftelsen på at jeg er verdens største kløne...

I går sådde jeg en haug med frø i et sånt langt, smalt minidrivhus og satte dem pent oppå et lysrør for spiring. Lysrøret befinner seg oppå et akvarium/orkidarium som står delvis under ei hylle, og dette ble dermed trukket litt frem sånn at de fremtidige spirene ikke skulle bli helt uten lys. Utålmodig som jeg er, måtte jeg bare sjekke om noe hadde begynt å spire i morges. Under normale omstendigheter er det akkurat plass til et minidrivhus foran akvariet, men siden jeg alltid er en zombie før lunsj, glemte jeg selvfølgelig å tenke på at akvariet var trukket frem. Dermed satte jeg minidrivhuset fra meg halvveis i lufta, og vips så sa det krasj... Frø, jord, merkepinner og potter oppned og hulter til bulter ut over halve gulvet... Frøene tok neppe noen skade, men det blir et gjettemål uten like å finne ut hva som er hva av anis, karve og cummin når det engang spirer... 

5 kommentarer:

Anonym sa...

;)

Men spennende blir det. Sår du en hel krydderhave?

Kirsitns bakgårdshage sa...

Hehe, jeg tester ut litt nye sorter i år. Var på jakt etter lakrisfrø - det fant jeg hos Impecta, og siden portoen er dyr, måtte jeg jo fylle opp kvoten... :-D

Berit sa...

Been there, done that. Flere ganger. Spennende spiring, ja, og noen av frøene kommer gjerne litt dypt etter rundvelten også.

Naturligvis måtte du fylle opp kvoten! ;)

Lin sa...

Æsj så utrolig irriterende. Jeg gjorde akkurat det samme for tre uker siden. Mistet endel spirer, og endel frø spirte ikke etterpå. Sikkert begravet dypt i en annens potte.

Håper du kommer ok ut av det!

Kirsitns bakgårdshage sa...

Det går nok greit. Har reservefrø av det meste, så noe blir sådd om igjen, mens resten får spire etter beste evne spredt utover i et større undervanningsbrett.