fredag 29. juni 2012

Papaver umulius og planter fra Dragland

Fullt og kaotisk i bedene, men en sommer helt uten plantekjøp går jo ikke an, så dermed har jeg nettopp vært på posten og henta følgende ladning fra Dragland:

Arrhenatherum bulbiferum 'Variegatum'
Lilium asiaticum 'Gul med krøll'
Campanula pulla
Dianthus alpinus 'Joans Blood'
Cymbalaria pilosa  'Milde'
Geranium cinereum subcaulescens
Hordeum jubatum 'Alaska'
Oxalis enneaphylla 'Rubin'
Saxifraga cotyledon 'Southside Seedling'
Saxifraga multipunctata
Tricyrtis hirta 'Miyazaki'

Plassproblemene bør kunne løses ved å luke bort noen av prestekragene som har sådd seg omtrent overalt unntatt der hvor jeg egentlig skulle ha dem...

Ellers er jeg veldig fornøyd med å endelig ha lyktes med mørklilla opiumsvalmuer. Nærmere bestemt 2 stk som dukket opp fra gammel såjord i potter hvor det egentlig skulle spirt helt andre ting. De som jeg sådde med vilje spirte riktignok noe bedre enn tidligere år (vanligvis null spiring...), men fikk aldri noe fart på seg og strøk med under første og beste tørkeperiode etter utplanting i bedet. De utilsiktede spirene vokste derimot omtrent som ugress til tross for prikling (som valmuer visstnok ikke skal like) og relativt tidlig utplanting. Jeg konkluderer med at valmuer foretrekker å så seg selv...

Vidunderet i all sin prakt (legg merke til prestekragene i bakgrunnen...):



2 kommentarer:

hildeg sa...

Lekker valmue! Har samme erfaring med prestekragene :D

Anonym sa...

Vanvittig fin farge på den der. :)